Monday, September 19, 2011

Ayam Penyet versi buat kat umah...

Salam...
nak kongsi my menu ujung minggu aritu..ayam penyet..:)Balik dari open house umah Intan, singgah Jusco beli terung, nak tambah lauk to my ayam penyet..Ayam dari malam tu dah perap, so tinggal nak goreng and buat sambal jek..malam tu makan beria haha sebab biasa makan kat kedai, this time makan kat umah and boleh ratah ayam sesuka ati..panggil my sister sekali datang umah, the more the merrier kan..nway, sangat happy jumpa membe kat U dulu, and sangat takjub tengok Hud yang terover slim padahal dah ada anak dua..sob..sob..pasni kena mintak tips dari dia camana nak jadi slim huhu..


Ayam Penyet with tauhu and tempe goreng - resepi amek dari tenet 






Bahan-bahan                                                 Sambal
1 ekor ayam, dipotong 4                      10 biji cili merah
2 biji tauhu dibelah serong                    10 biji cili padi
sekeping tempe dipotong kecil              3 ulas bawang putih
1/2 sudu besar jintan manis                  5 biji tomato sederhana besar
1/2 sudu besar jintan putih                   5cm belacan (atau guna 2 sudu udang kering)
3 sudu besar ketumbar                        2 sudu ikan bilis
1 sudu besar serbuk kari ayam              gula merah secukup rasa
1 sudu besar serbuk kunyit                   garam secukup rasa
1/2 sudu besar serbuk lada putih                 
3 ulas bawang putih                                    
1cm halia
1 sudu kecil garam
sedikit tepung beras


Cara-cara
Rebuskan ayam dengan 4 cawan air sehingga ayam separa masak. Toskan ayam dan biarkan sejuk. Air rebusan ayam jangan dibuang, boleh diambil untuk dibuat sup kosong. 
Goreng jintan manis, jintan putih dan ketumbar tanpa minyak hingga terbit sedikit aroma. Kemudian kisar bahan goreng tadi bersama serbuk kari, kunyit, halia, serbuk lada putih, garam dan bawang putih dengan sedikit air. Kisar sehingga semua bahan-bahan menjadi halus. Perapkan ayam yang telah ditos dan disejukkan tadi dengan bahan-bahan kisar tersebut selama satu malam. Perapkan juga tempe dan tauhu dengan bahan kisar sebelum digoreng. Setelah diperap, golekkan ayam, tauhu dan tempe ke atas tepung beras kemudian goreng di dalam minyak yang panas sehingga masak garing. Ayam yang telah digoreng diketuk/dipenyek sedikit menggunakan lesung batu sebelum dihidangkan.
Untuk sambal pula, goreng ikan bilis dengan sedikit minyak hingga garing. Kemudian goreng belacan/udang kering dan ketepikan. Potong bawang putih, cili merah, cili padi dan tomato kemudian goreng sehingga layu. 
Sejukkan kesemua bahan goreng tadi seketika kemudian dikisar kasar atau ditumbuk. Masukkan kembali bahan yang dikisar/ditumbuk tadi ke dalam periuk dan panaskan. Masukkan gula merah dan garam secukup rasa. Hidang ayam penyet, tauhu, tempe dan sambal dengan nasi panas beserta kuah sup kosong.


Untuk tambahan sayur2, saya buatkan terung goreng balado..Sangat best makan dengan ayam penyet..


Terung Goreng Balado






Bahan- bahan
3 biji terung kecil, dibelah dan dipotong dua
3 sudu besar udang kering, direndam dan ditumbuk 
3 ulas bawang merah, ditumbuk kasar
2 ulas bawang putih, ditumbuk kasar
3 sudu besar cili kering kisar
garam dan gula secukup rasa


Cara-cara
Panaskan minyak dan goreng terung sehingga layu(atau kulit terung berubah warna) kemudian ketepikan dan susun didalam pinggan.
Untuk sambal terung, goreng cili kisar sehingga pecah minyak, kemudian masukkan kesemua bahan tumbuk dan tumis sehingga naik bau. Masukkan gula dan garam secukup rasa. tuangkan sambal ke atas terung dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment