Tuesday, February 22, 2011

Panggilan Manja Suami Isteri

Morning uolsss..:)
Macam biasalaa pagi2 datang opis saya akan ditemani oleh KE, SY ngan Krill..But this morning, ada ustazah Siti Nor Bahyah skali..derang jemput untuk jawab apa2 persoalan dari pendengar..
One of soalan yang agak saya suka nak dengar  is panggilan isteri terhadap suaminya..well, soalan tu tanya boleh ke kita panggil suami kita dengan nama dia..Jawab ustazah, panggilan isteri sepatutnya menunjukkan rasa hormat dan kasih sayang pada suami..jadi terpulang laaa kalau kita nak panggil suami kita dengan nama ke atau panggilan2 lain asalkan suami rasa diri dihormati..Dulu pon i pernah terbaca satu artikel which i forget kat mana pasal panggilan2 manja suami isteri nih..Artikel tu cakap, panggil laa gelaran apa pon terhadap suami kita asalkan maksud dia baik dan menimbulkan rasa senang kat suami kita.
Skarang ni banyak sangat panggilan yang ada, yang, ling, boo, bi, ucuk, anje hehehe..kata artikel tu, apa yang kita sebut kadang2 boleh jadi doa..so kalau dok panggil ucuk2(busuk), anje2(manja) jangan terkejut kalau suami kita jadi busuk dan manja nanti hahahaha..
As for me, panggilan untuk encik suami tak tentu..kadang2 panggil yang, kadang2 abang. Skang ni bila dah ada anak, baisa akan panggil abah sama macam Aqeef panggil hahaha..patut tak boleh, sebab dah jatuh sama pangkat saya dengan Aqeef tapi kadang2 tersasul..yang penting apa pun panggilan untuk suami, niat kita tuh..jangan mulut dok panggil Bi which is supposedly refer to baby or hubby tapi dalam hati refer tu other thing kan...
So oklaaa, sekadar note untuk hari ini..enjoice ur dayyyy


p/s:teringat pantun ustazah nak akhir discussion tadi, "ikan yu, bulan mac, thank you very much" hihihi

No comments:

Post a Comment